Poslední den výuky na dálku se k hodinám fyziky připojil Jakub Zemek, který se jako malý školák rozhodl stát astronautem. Zatímco jiní svoje dětské ideály opouštějí, Jakub kontinuálně pracuje na tom, aby se astronautem skutečně stal. V pátek 7. května sdílel svoji jedinečnou cestu k realizaci svého snu s lhotskými školáky na platformě MS Teams.
Jakub, když ještě studoval hradišťské gymnázium, odjel na prestižní PoSSUM Academy na Embry-Riddle Aeronautical University na americké Floridě.
„Výcvik začal v Česku měsíční teorií, procházel jsem webináři, on-line testy. Někdy to bylo kvůli časovému posunu dost náročné,“ začíná povídání. Musel mít vynikající studijní výsledky, vyhovující lékařské posudky, prokázat dobrovolnické aktivity.
Dětem vyprávěl, co stihnul za deset dní cesty zažít. Ukázal fotky z Floridy s její astronautickou stanicí, kde chybí síla gravitace. Vylíčil, jak se učil teorii tankování za letu. Pracoval v natlakovaném skafandru a zkoušel spoustu dalších věcí, se kterými se jeden při letu do vesmíru setká. Zkusil stav v komoře bez kyslíku, kdy hučí v uších a zužuje se zorné pole, až zrak úplně vypne. Trénoval, jak překonat velké přetížení při přistávání vesmírné lodi.
„Byl to specifický zážitek a mně se líbil, ale věřím, že řada lidí by to nechtělo opakovat. Nejhorší byly záporný géčka (síla gravitace) kdy se krev tlačí do hlavy.“ Popisuje výcvik zakončený testem, kterým jako jediný adept z východní Evropy prošel s lidmi z různých koutů světa.
K této zkušenosti přišel tak, že se přihlásil na internetu. „Dostat se na výcvik bylo hyperkompetetivní. Ale na místě jsme museli prokázat schopnost spolupráce. Tak jako při každém velkém projektu i astronaut musí výborně kooperovat se svými kolegy,“ zdůraznil spolehnutí se jeden na druhého.
Po prezentaci „CHCI BÝT ASTRONAUTEM“ z pobytu na výcviku na Floridě dal host prostor dotazům dětí. Jakub druhým rokem studuje vesmírné inženýrství na anglické universitě v Manchesteru. Nastínil dětem, jak se dostat ke studiu v zahraničí. Téma financování zahraničního studia děti zajímalo. „Volil jsem školu v Evropě, protože tam díky Evropské Unii si na to studium můžeš vzít studentskou půjčku, kterou splácíš, až když máš dostatečně vysoký plat. Pokud splácet nemůžete, po nějakých pár desítkách let je vám celý obnos prominutý.“
Z povídání vyplynulo, že jít na vysokou na západ od našich hranic záleží pouze na znalosti jazyka. Na rozdíl od škol v USA, kde jde o materiální zabezpečení, protože univerzity stojí víc a půjčkami na školné s přísnými americkými podmínkami riskujeme.
Ani v dotazech se nevytratilo Jakubovo zaujetí vesmírem. Děti se od něj dozvěděly, proč je obloha modrá. Svojí další prezentací o mracích motivoval k pozorování změn na nebi. Odpovídal, jak se dýchá ve skafandru s přebytkem kyslíku.
S dotazy se dostalo na každého. Jakub, jako správný přednášející, připravil i zajímavosti. Věděli jste, že helma u skafandru má zabudováno škrabátko, aby se kosmonaut nemusel trápit se svědícím nosem? Nebezpečné by to bylo prý hlavně při přistání.
Lhotská škola doufá, že nyní, v době, kdy Jakub studuje na dálku, bude mít příležitost setkat se s ním při vyučování na živo. Tak jako vysokoškoláci v České republice i na britských ostrovech mají studenti univerzit distanční výuku. Návštěva možného budoucího Remka se může podařit. Škola ve Lhotě spolupracuje v projektu Steam Academy "Dotkni se vesmíru" a setkání s Jakubem Zemkem je součástí různorodých aktivit.
Text a foto: Kamilla Papugová
http://ostrozskalhota.cz/cs/aktuality/deni-v-obci-a-okoli/1374-budouci-astronaut-zemek-v-online-vyuce-lhotske-skoly#sigFreeId3c88d10bc7